satu permulaan...

" Seindah Ciptaan ILahi "


Salam ukhuwah..setiap makhluk Allah di muka bumi ini dicipta dengan sebaik-baik kejadian..Maka, dengan itu, kita sebagai hambanya yang kerdil haruslah mensyukuri segala nikmat dan kurniaanNya...Anugerah yang tidak ternilai untuk manusia adalah AKALnya..tanpa akal siapalah manusia itu..dengan akal itulah kita memperoleh keimanan,kewarasan dan kebaikan untuk menuju ke arahnya jalan yang diredhainya..Alhamdulillah..InsyaAllah, ikhlaskan segala perbuatan kita kepadaNya..hanya Allah yang mengetahui apa yang terbaik untuk hambanya..DariNya kita diciptakan dan kepadaNya jualah kita kembali..

Thursday, February 2, 2012

Terpilih


Terpilih

Apa perasaan kita?
Bersyukur sik?

Allah pilih kita. Untuk merasai nikmat berada dalam dunia tarbiyah. Biah yang solehah. Supaya kita, umat Islam jadi bangsa yang mulia. Untuk mencapai kemenangan mutlak (Ustaziyatul Alam)

Firman Allah dalam Al-Quran (maksudnya)

Dan janganlah kamu merasa lemah, dan jangan pula bersedih hati, sebab kamu paling tinggi derajatnya, jika kamu orang yang bertaqwa.
(3:139)

Dan sampaikanlah kabar gembira kepada orang-orang yang beriman dan berbuat kebajikan, bahawa untuk mereka (disediakan)syurga-syurga yang mengalir dibawahnya sungai-sungai. Setiap kali mereka diberi rezeki buah-buahan dari syurga, ”Inilah rezeki yang diberikan kepada kami dahulu”. Mereka telah diberi (buah-buahan) yang serupa. Dan di sana mereka (memperoleh) pasangan-pasangan yang suci. Mereka kekal di dalamnya.
(2:25)

Janji Allah itu pasti.
Apa lagi yang didambakan seorang muslim kalau bukan menjadi penghuni syurga. Itu yang abadi.

Maka bersabarlah engkau (Muhammad), sesungguhnya janji Allah itu benar dn sekali-kali jangan sampai orang-orang yang tidak meyakini (kebenaran ayat-ayat Allah) menggelisahkan engkau
(30:60)

Kasih Allah meliputi semua hamba-hambanya.
Tidak mengenal usia,  tidak mengira bangsa atau Negara, bukan bersandarkan warna kulit, bukan pada bezanya jantina, mahupun kekurangan atau kelainan upaya.
Kerana, Orang yang paling mulia disisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa
Jangan kita sombong!
Sedarkah kita? Yang sering kali meminta-minta dengan Allah dalam kehidupan ini. DIA yang memperkenankan segala-galanya. Dan DIA juga mengetahui yang terbaik buat hamba-hambanya.

Firman Allah (maksudnya):
Dan Tuhan kamu berfirman: Berdoalah kamu kepada-Ku nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat (berdoa kepada-Ku) akan masuk neraka jahanam dalam keadaan hina
 (surah Ghafir: 60).

Apabila dipilih, jangan kita lupa kepada saudara-saudara sesama muslim
Ajak! 
Sebab kita kan nak masuk syurga sama-sama. Dakwah bil hikmah.

 FirmanAllah SWT :

“Dan hendaklah  ada diantara kamu satu umat yang mengajak kepada kebaikan, yang menyuruh mengerjakan ma’ruf dan mencegah dari yang mungkar.Mereka itulah orang-orang yang  beruntung.”
 (Al-Imran:104)

·        Sampaikan apa yang sesuai dengan kadar( keadaan seseorang)
·        Sampaikan apa yang sesuai dengan peribadinya
·        Tonjolkan akhlak Islami
·        Ziarahi mereka supaya sentiasa dekat dengan kita

Bagi tahu mereka, apa tujuan hidup kita sebagai seorang muslim! Sama-sama kita memperingati satu sama lain

* untuk beribadah kepada Allah sesuai dengan syariatnya
QS(51:56)

*sebagai khalifah di bumi Allah S.W.T  @ menegakkan khilafah Allah di muka bumi,
                QS(2:30)

 Sumber: Al- Quran dan halaqahborneo.blogspot.com

No comments:

Post a Comment